Behandeling van acne | Acnetherapie

Acne behandeling of acnetherapie is een manier om een aandoening te verhelpen van de talgklieren. Acne ontstaat wanneer de talgklieren uitmonden in de haarzakjes en als de openingen van de haarzakjes verstopt raken. Deze aandoening komt vaak voor aan het begin van de ontwikkelingsfase van de mens: de puberteit. De veranderingen van onze hormonen hebben dan veel invloed op ons lichaam en vooral onze huid. Na deze puberteit en dus de hormonale veranderingen neemt de aandoening meestal vanzelf af. In sommige gevallen komt het helaas voor dat deze aandoening blijft terugkomen of het ontstaat pas na de adolescentie. In dit geval is het mogelijk om deze aandoening te verhelpen met behulp van acne behandeling / acnetherapie.

Verschillende soorten acne

Acne Vulgaris

Dit is de meest voorkomende vorm van acne. Deze ontstaat zoals eerder gezegd, vaak tijdens de puberteit en in enkele gevallen begint het pas na de adolescentie. Acne vulgaris is de medische term voor jeugdpuistjes. Deze vorm van acne is erg goed te behandelen.

Acne Conglobata

Deze vorm van acne komt voornamelijk voor bij het mannen en vaak blijft de aandoening bestaan na het 20e jaar. Deze vorm van acne is ernstig omdat de ontstekingen van deze aandoening veel heftiger zijn dan bij acne vulgaris. Vaak heeft het gezicht, rug, schouders en de borst het meest te verduren. Het gezicht gezicht is over het algemeen minder aangedaan dan de overige plekken op het lichaam. Het vervelende van acne conglobata is dat er abcessen en of grote knobbels onderhuids ontstaan die na genezing ontsierde littekens achterlaat.

Hidradenitis Suppurativa

Acne excoriée

Deze vorm van acne komt vooral voor bij jonge vrouwen die een lichte vorm hebben van acne vulgaris. Deze mensen kunnen lichtelijk geobsedeerd raken door deze aandoening, dat elk puistje wordt uitgeknepen of opengekrabd waardoor de ontsteking erger wordt en er uiteindelijk littekens ontstaan.

Hoe werkt acne behandeling?

Acne is een huidaandoening die in de meeste gevallen erg goed behandeld kan worden. Deze behandeling bestaat uit een dieptereiniging waarbij alle onzuiverheden worden verwijderd en een chemische peeling die de huid helpt te voorkomen dat er verstoppingen ontstaan. Vooral het voorkomen van verstoppingen is erg belangrijk! Er worden waar nodig verschillende chemische peelings toegepast, alleen of in combinatie. In de meeste gevallen wordt er gestart met een kuur van zes behandelingen, eens per week of per twee weken. Indien nodig wordt het aantal behandelingen uitgebreid. Vervolgens is het aan te raden en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk om eens in de twee tot drie maanden terug te komen voor een onderhoudsbehandeling. Daarnaast wordt u tijdens het intakegesprek geadviseerd over producten die u thuis het beste kunt gebruiken om de acne behandeling te helpen. Vroegtijdige start met acne behandeling voorkomt vorming van ontsierende littekens!

Voor meer informatie over peelings, lees Glycolzuur peeling en Jessner / TCA peeling.