Acnebehandeling

Acne is een aandoening van de talgklieren. De talgklieren monden uit in de haarzakjes en als de openingen van de haarzakjes verstopt raken, ontstaat acne. De aandoening manifesteert zich meestal aan het begin van de puberteit. De hormonale veranderingen in deze periode oefenen invloed uit op de huid. Na de adolescentie, neemt de aandoening meestal spontaan af. Maar bij sommige personen blijft het terugkomen of ontstaat het pas na de adolescentie. De achterliggende oorzaak van acne is nog niet precies opgelost, maar duidelijk is dat de aandoening door samenwerking van verschillende factoren ontstaat.

Verschillende soorten acne

Acne Vulgaris

Dit is de meest voorkomende vorm van acne. Deze ontstaat zoals eerder gezegd, vaak tijdens de puberteit en in enkele gevallen begint het pas na de adolescentie. Acne vulgaris is de medische term voor jeugdpuistjes. Deze vorm van acne is erg goed te behandelen.

Acne Conglobata

Deze vorm van acne komt voornamelijk voor bij het mannen en vaak blijft de aandoening bestaan na het 20e jaar. Deze vorm van acne is ernstig omdat de ontstekingen van deze aandoening veel heftiger zijn dan bij acne vulgaris. Vaak heeft het gezicht, rug, schouders en de borst het meest te verduren. Het gezicht gezicht is over het algemeen minder aangedaan dan de overige plekken op het lichaam. Het vervelende van acne conglobata is dat er abcessen en of grote knobbels onderhuids ontstaan die na genezing ontsierde littekens achterlaat.

Hidradenitis Suppurativa

Dit is een variant van acne op ongewone plaatsen, zoals de oksels, de liezen en op de billen. Het kan zeer ernstig zijn. De steeds terugkerende ontstekingen en abcessen kunnen de patiënt veel ongemak bezorgen. Deze vorm van acne komt meestal voor na het 20e levensjaar. Hidradenitis is vaak zeer goed te behandelen met behulp van acne behandeling. Hierdoor is het mogelijk Hidradenitis Suppurativa goed onder controle te houden!

Acne excoriée

Deze vorm van acne komt vooral voor bij jonge vrouwen die een lichte vorm hebben van acne vulgaris. Deze mensen kunnen lichtelijk geobsedeerd raken door deze aandoening, dat elk puistje wordt uitgeknepen of opengekrabd waardoor de ontsteking erger wordt en er uiteindelijk littekens ontstaan.

Hoe werkt acne behandeling?

Acne is een huidaandoening die in de meeste gevallen erg goed behandeld kan worden. Deze behandeling bestaat uit een dieptereiniging waarbij alle onzuiverheden worden verwijderd en een peeling die de huid verfrist en voorkomt dat de huid opnieuw verstopt. Er worden waar nodig verschillende peelings toegepast, alleen of in combinatie. In de meeste gevallen wordt er gestart met een kuur van zes behandelingen, eens per week of per twee weken. Indien nodig wordt het aantal behandelingen uitgebreid. Vervolgens is het aan te raden en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk om eens in de twee tot drie maanden terug te komen voor een onderhoudsbehandeling. Daarnaast wordt u tijdens het intakegesprek geadviseerd over producten die u thuis het beste kunt gebruiken om de acne behandelingen thuis te ondersteunen. Vroegtijdige start met acne behandeling voorkomt vorming van ontsierende littekens!

De peelings die wij tijdens de behandeling gebruiken zijn de volgende peelings van DermaQuest:

• Pumpkin Peeling
  • Salicylzuur Peeling
  • Jessner Peeling

Voor meer informatie over peelings, lees Glycolzuur peeling en Jessner / TCA peeling.