Acne comedonica is een vorm van acne waarbij vooral mee-eters op de voorgrond staan. Deze mee-eters noemen we ook wel comedonen. Acne comedonica wordt vooral vaak als cosmetisch storend ervaren, omdat het huidrelief wat veranderd en bobbelig van structuur kan zijn. De mee-eters kunnen in enorm grote getale aanwezig zijn op de huid, en komen voornamelijk voor op het gelaat, borst, rug en schouders.

Acne comedonica ontstaat als de openingen van de haarzakjes verstopt raken, door een verdikking van de hoornlaag en vermeerdering van talgproductie door bijvoorbeeld de puberteit. Er hoopt zich dan veel talg op in het haarzakje en er komt spanning op de wanden van het talgkliertje te staan. Echter waar de meeste talgkliertjes hier gaan ontsteken, gebeurd dit bij acne comedonica niet of sporadisch. De talg blijft in het haarzakje zitten en er ontstaat een talgpropje of een mee-eter.

Er zijn twee verschillende vormen van comedonen, namelijk de open- en de gesloten comedonen:

Open comedonen oftewel black heads
Open comedonen worden ook wel black heads (of mee-eters) genoemd, omdat ze zwart uitmonden in de huid. Deze donkere verkleuring zijn pigmentcellen. Zoals de naam al zegt zijn open comedonen open, dit betekend dat er geen huidlaagje meer over het talg zit. Hierdoor kunnen ze meestal vrij makkelijk verwijderd worden. Ze ontstaan voornamelijk op plekken waar de porien wat grover zijn, zoals neus, wangen en kin. Het is aan te raden ze tijdig te verwijderen, aangezien ze groter kunnen worden waardoor de porie vergroot, of alsnog kunnen gaan ontsteken wat huidschade veroorzaakt.

Gesloten comedonen oftewel white heads
Gesloten comedonen zijn kleine talgpropjes in de huid. Met het blote ook zijn deze comedonen vaak niet waar te nemen. Als de huid gespannen wordt zijn er klein witte bultjes te zien. Deze gesloten comedonen zijn helemaal afgesloten door de huid, en moeten ingeprikt worden om deze zonder schade uit de huid te verwijderen. Gesloten comedonen ontsteken sneller dan open comedonen, omdat de Propionibacterium acnes houdt van zuurstofvrije plekjes. Daarnaast ontsteken ze snel als ze niet op de juiste manier verwijderd worden. Gesloten comedonen komen voornamelijk voor op het voorhoofd, wangen, kin en kaaklijn.

Acne comedonica is goed te behandelen. Klik onder op de knop om te zien hoe een acnebehandeling eruit ziet.