Acne Conglobata

Acne conglobata is een vrij heftige vorm van acne. Deze vorm van acne is ernstig omdat de ontstekingen van deze aandoening veel heftiger zijn dan bij acne vulgaris. Acne conglobata uit zich met grote ontstekingen, cystes en abcessen. Ook zijn de kleinere talgophopingen, mee- eters en pustels aanwezig. Vaak heeft het gezicht, rug, schouders en de borst het meest te verduren. Het gezicht is over het algemeen minder aangedaan dan de overige plekken op het lichaam. Het vervelende van acne conglobata is dat de abcessen en/of grote knobbels die onderhuids ontstaan, na genezing ontsierde littekens achterlaten. Acne conglobata wordt het meest gezien bij jongens en mannen en blijft vaak bestaan na het 20e levensjaar.

Acne conglobata komt vaak voor aan het begin van de ontwikkelingsfase van de mens: de puberteit. De veranderingen van onze hormonen hebben dan veel invloed op ons lichaam en vooral op onze huid. Het geslachtshormoon zorgt voor een verhoging van de talgproductie waardoor de huid vetter wordt en sneller verstopt. Daarnaast zorgt verdikking van de hoornlaag er voor dat talg moeilijk naar buiten kan. De Propionibacterium acnes bacterie zorgt ervoor dat het verstopte talgkliertje gaat ontsteken, waardoor het talgkliertje scheurt en er huidbeschadiging optreed. Dit kan een flinke ontsteking worden, met een litteken tot gevolg.

Hoe vaak deze vorm van acne voorkomt, hangt o.a. af van erfelijke factoren, hormoonhuishouding, geslacht, leeftijd en voeding (veel zuivel en hoog glycemische suikers). Wij raden u ten strengste af om zelf ontstekingen uit te knijpen. Dit kan voor vermeerdering en verergering van de acne zorgen en daarnaast littekens veroorzaken.

Acne conglobata is te behandelen. Wij doen dit veelal in combinatie met medicatie via huisarts of dermatoloog, de huidtherapeutische behandeling en juist product gebruik. Uiteindelijk zal dit de behandelresultaten alleen maar bespoedigen. Houdt er rekening mee dat acne conglobata een vorm van acne is, die een stuk lastiger onder controle te krijgen is dan de meeste andere vormen van acne. Klik onder op de knop om te zien hoe een acnebehandeling eruit ziet.