Heeft u last van pukkels en/of puistjes, rode vlekjes en een vette huid? Dan heeft u waarschijnlijk last van een vorm van acne. Onze huid bevat erg veel talgklieren die de huid soepel houden door het produceren van talg. De grootste talgklieren komen voor op het gezicht, de behaarde hoofdhuid en de bovenste delen van de borst en rug. De meeste talgkliertjes monden uit in een haarzakje. Acne ontstaat door een toename van hormonen in het lichaam waardoor er o.a. een verhoogde talgklierproductie ontstaat en een toename van de verhoorning van de opperhuid, waardoor er een verdikte opperhuid ontstaat. Hierdoor hoopt het  talg op in de talgklieren en vormt er een verstopping. Daarnaast zorgt de Propionibacterium acnes bacterie ervoor dat het volle talgkliertje gaat ontsteken, waardoor het talgkliertje scheurt en er huidbeschadiging optreed.

Hoe ontstaat acne?
Acne komt vaak voor aan het begin van de ontwikkelingsfase van de mens: de puberteit. De veranderingen van onze hormonen hebben dan veel invloed op ons lichaam en vooral op onze huid. Het mannelijk geslachtshormoon, dat bij zowel mannen als vrouwen aanwezig is, zorgt voor een verhoging van de talgproductie waardoor de huid vetter wordt en sneller verstopt. Na de puberteit neemt acne meestal vanzelf af. In sommige gevallen komt het helaas voor dat acne blijft terugkomen of het ontstaat pas tijdens of na de adolescentie. Het is in alle gevallen mogelijk om acne aan te pakken en hopelijk te verhelpen met behulp van onze acnebehandeling en het gebruiken van juiste producten thuis.

Verschillende vormen van acne:

• Acne Vulgaris; meest voorkomende ‘gewone’ vorm van acne. Ontstaat meestal in puberteit.
  • Acne Conglobata; ernstige vorm van acne, vaak met grote heftige ontstekingen of cystes / abcessen waarna littekens ontstaan. Meer gezien bij jongens en mannen.
  • Acne Comedonica; bij deze vorm van acne staan vooral comedonen (mee-eters) op de voorgrond.
  • Acne Keloidalis; ernstige vorm van acne waarbij opvallende, ontsierende en soms pijnlijke littekens achter blijven. Komt vaak voor in combinatie met acne conglobata en bij donkere huidtypes.
  • Acne Tarda; acne bij mensen na het 30e levensjaar. Vaak lijkt het op acne vulgaris, maar zet het door of ontstaat het na de puberteit.
  • Acne Eccoriee des jeunes filles (skin picking); vorm van acne waarbij er veelvuldig aan huid gekrabd en gepulkt wordt. Vaak gaat het om een lichte vorm van acne die gemanipuleerd / verergerd wordt door krabben. Ook littekens kunnen hierdoor ontstaan.
  • Hidradenitis supperativa (acne inversa/ectopica); chronische ontstekingen van de huid. Uit zich in acne op plekken waar zich grote zweetklieren bevinden zoals voornamelijk bij oksels en liezen.
  • Gerstekorrels/ milia; met keratine gevulde talgbultjes. Zijn vaak verhard en bevinden zich voornamelijk rondom ogen en wangen.
  • Dermatitis perioralis / clownseczeem; onsteking van de huid rondom mond en kin. Komt meer voor bij vrouwen en ontstaat vaak spontaan.
  • Keratosis pilaris; onschuldige huidaandoening die al op jonge leeftijd kan ontstaan. Kleine verharde bultjes op voornamelijk bovenarmen, benen, billen en soms wangen die ontstaan door een verstoorde uitrijping van hoorncellen bij de haarzakjes. Deze bultjes kunnen ontaarden in puistjes.

Voorafgaand aan een acne behandeling maken wij foto’s van uw huid met ons huidanalyseapparaat de Observ 520. Met dit apparaat maken we een huidscan en kunnen we een completer en duidelijk beeld krijgen van wat er zich afspeelt in de huid. De Observ geeft o.a. overactieve talgklieren weer en of ze verstopt zitten. Daarnaast kunnen we duidelijk zien of de Propionibacterium acnes aanwezig is in de talgklieren en waar op het gezicht deze zich bevindt. Deze bacteriën produceren van nature porfyrine, een eiwit dat helderrood fluoresceert en daardoor mooi terug te zien is op de huidscan. Deze bacterie draagt aanzienlijk bij aan het ontstaan van acne, en kan door weergave hiervan effectief aangepakt worden.

Hoe kunt u acne behandelen?
Acne is een huidaandoening die in de meeste gevallen erg goed behandeld kan worden. De behandeling is een combinatie van onderstaande behandelingsmogelijkheden; een acnebehandeling gecombineerd met milde peelings, en het gebruik van producten voor thuis.

De acnetherapie bestaat uit een dieptereiniging waarbij alle onzuiverheden zorgvuldig uit de huid worden verwijderd en een peeling die de huid verfrist en voorkomt dat de huid opnieuw verstopt. In de meeste gevallen wordt er gestart met een kuur van zes behandelingen, eens per week of per twee weken. Indien nodig wordt het aantal behandelingen uitgebreid. Vervolgens is het aan te raden, en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk, om eens in de twee tot drie maanden terug te komen voor een onderhoudsbehandeling. Daarnaast wordt u tijdens het intakegesprek geadviseerd over producten die u thuis het beste kunt gebruiken om de acnebehandelingen te ondersteunen. Vroegtijdige start met behandelen voorkomt vorming van ontsierende littekens!

Bij een peeling wordt het bovenste laagje van de huid verwijderd met behulp van vloeistoffen die met een kwastje of gaasje op de huid worden aangebracht. Deze werkstoffen laten de dode huidcellen afschilferen. Bij acne kiezen we vaak voor peelings die salicylzuur bevatten. Salicylzuur is met name bij acne geschikt omdat het talg kan oplossen en verstopping van de talgklier tegen gaat. Het heeft een ontstekingsremmende werking en de huid zal hierdoor al na enkele behandelingen minder rood zijn. Wij adviseren salicylzuur ook thuis te gebruiken in de huidverzorgingsproducten die wij aanbieden. De concentratie moet minstens 2% zijn om werkzaam te zijn. Het beste is salicylzuur te combineren met benzoylperoxide. Dit noemt men bij acne het ‘gouden duo’ en is wetenschappelijk werkzaam bewezen.

Het thuis gebruiken van juiste producten is naast de acne behandeling in de praktijk erg belangrijk om tot een mooi en succesvol resultaat te komen. 50% van de behandeling doet u dus thuis! Door consequent productgebruik met de voor uw huidtype geschikte producten, wordt het eindresultaat veel vlotter bereikten en kunt u het bereikte resultaat ook onderhouden. Bij Huidkliniek Twente werken we uitsluitend met merken waar we 100% achter staan en waarvan we kunnen garanderen dat bij juist gebruik een mooie huidverbetering behaald kan worden. Namelijk producten van ZO Skin Health en Image Skincare. In deze producten zitten o.a. werkzame stoffen als salicylzuur en benzoylperoxide die ervoor zorgen dat de opperhuid dunner gemaakt wordt, overtollig talg wordt opgelost en de talgproductie afgeremd wordt. Daarnaast worden ook bacteriën aangepakt door een zuurstofrijk milieu op de huid te creëren, iets waar bacteriën niet van houden. Het samenvoegen van deze 2 middelen levert een wetenschappelijk aangetoonde gouden combi bij het aanpakken van acne.

Het dunner maken van de opperhuid zorgt voor een hogere gevoeligheid voor UV straling. Heel belangrijk is dus ook het gebruik van een zonbescherming met minimaal SPF 30 in zowel de zomer als de winter maanden, om ontstaan van pigmentvlekjes en huidveroudering te voorkomen. Daarnaast wordt door invloed van de zon de opperhuid dikker, waardoor er zich steeds meer talg in de huid ophoopt die tot een acne uitbraak kan leiden. Door transpireren, vegen en wrijven en de zuurtegraad van de huid, is de bescherming na 2 uur zo ver afgenomen dat bijsmeren noodzakelijk is. Wij adviseren de IMAGE Skincare Prevention of de ZO Skin Health zonbeschermers om hun uitstekende beschermingsmechanisme en omdat het geen irriterende ingrediënten bevat. Het is lastig in de winkel een zonbescherming te vinden die geen alcohol of parfum bevat. Alcohol en parfums kunnen uw huid irriteren, helemaal in combinatie met behandelingen in de praktijk. In poedervorm hebben wij de minerale Colorescience Sunforgettable met SPF 30; zo blijft u make-up uitstekend zitten en hoeft u enkel bij te poederen.

Er is helaas nog weinig wetenschappelijk bekend over de relatie tussen voeding en het ontstaan van acne. Zo’n 25% kan ontstaan door verkeerde voeding. De overige 75% ontstaat door stress, hormonale schommelingen, onvoldoende slaap of een verkeerde huidverzorging. Onderzochte voedingsmiddelen zijn o.a. veelvuldig gebruik van zuivelproducten i.v.m. de hormonen die de koe aanmaakt in de zwangerschap. Deze kunnen ervoor zorgen dat de talgproductie in de huid toeneemt, wat weer acne veroorzaakt. Deze hormonen kunnen ook in bepaalde vleessoorten aanwezig zijn. Daarnaast zijn producten met hoog glycemische suikers (enkelvoudige koolhydraten) onderzocht. Deze zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Een hoog bloedglucosegehalte zorgt ervoor dat talgklieren meer talg gaan aanmaken, wat tot verstopte poriën kan leiden. Onderzochte middelen waarmee een eventuele verbetering van de acne te verkrijgen is, zijn o.a. vitamine a-zuur, omega-3 vetzuren, zink, vitamine E & C (antioxidanten), selenium en het drinken van voldoende water. Eet gezond en gevarieerd, en verminder bij een acne huid de inname van voedingsmiddelen die een trigger aan de huid kunnen geven om acne te veroorzaken of verergeren.

Make-up uit de winkel zorgt er vaak voor dat de poriën verstoppen. Dit werkt de behandeling tegen. Medische camouflage zorgt ervoor dat de huid niet verstopt en helpt de huid herstellen na de behandeling. Daarnaast beschermt het de huid ook tegen de zon door toevoeging van SPF en biedt het een mooie dekking van verschillende gradaties om eventuele roodheid of vlekjes te camoufleren, of om alleen een frissere huid teint te verkrijgen. Wij hebben Lycogel en Image I-Conceal; dekkende en gemiddeld dekkende foundations die SPF 30 bevatten. Indien Lycogel toch niet voldoende dekt is er Dermacolor.