Acne

Heeft u last van pukkels en/of puistjes, rode vlekjes, een bobbelige huidstructuur en/of een vette huid? Dan heeft u waarschijnlijk last van een vorm van acne.

Hoe ontstaat acne?

Onze huid bevat erg veel talgklieren die de huid soepel houden door het produceren van talg. De grootste talgklieren komen voor op het gezicht, de behaarde hoofdhuid en de bovenste delen van de borst en rug. De meeste talgkliertjes monden uit in een haarzakje. Acne ontstaat als de openingen van de haarzakjes verstopt raken, door bijvoorbeeld een opeenstapeling van dode huidcellen. Er hoopt zich dan veel talg op in het haarzakje en er komt spanning op de wanden van het talgkliertje te staan. De Propionibacterium acnes bacterie zorgt ervoor dat het talgkliertje gaat ontsteken, waardoor het talgkliertje scheurt en er huidbeschadiging optreed.

Acne komt vaak voor aan het begin van de ontwikkelingsfase van de mens: de puberteit. De veranderingen van onze hormonen hebben dan veel invloed op ons lichaam en vooral op onze huid. Het geslachtshormoon zorgt voor een verhoging van de talgproductie waardoor de huid vetter wordt en sneller verstopt. Na de puberteit neemt acne meestal vanzelf af. In sommige gevallen komt het helaas voor dat acne blijft terugkomen of het ontstaat pas tijdens of na de adolescentie. Het is in alle gevallen mogelijk om acne aan te pakken en hopelijk te verhelpen met behulp van onze acne behandeling en het gebruiken van juiste producten thuis.

Hoe vaak acne voorkomt, hangt onder andere af van erfelijke factoren, hormoonhuishouding, geslacht, leeftijd en voeding (veel zuivel en hoog glycemische suikers).

Klik HIER om te lezen wat een acne behandeling inhoud. Voor productadvies, of bij twijfel of u wel de juiste producten gebruikt, kunt u altijd contact met ons opnemen.

Soorten acne in het kort:

• Acne Vulgaris; meest voorkomende ‘gewone’ vorm van acne. Ontstaat meestal in puberteit.
  • Acne Conglobata; ernstige vorm van acne, vaak met grote heftige ontstekingen of cystes / abcessen waarna littekens ontstaan. Meer gezien bij jongens en mannen.
  • Acne Comedonica; bij deze vorm van acne staan vooral comedonen (mee-eters) op de voorgrond.
  • Acne Keloidalis; ernstige vorm van acne waarbij opvallende, ontsierende en soms pijnlijke littekens achter blijven. Komt vaak voor in combinatie met acne conglobata en bij donkere huidtypes.
  • Acne Tarda; acne bij mensen na het 30e levensjaar. Vaak lijkt het op acne vulgaris, maar zet het door of ontstaat het na de puberteit.
  • Acne Eccoriee des jeunes filles (skin picking); vorm van acne waarbij er veelvuldig aan huid gekrabd en gepulkt wordt. Vaak gaat het om een lichte vorm van acne die gemanipuleerd / verergerd wordt door krabben. Ook littekens kunnen hierdoor ontstaan.
  • Hidradenitis supperativa (acne inversa/ectopica); chronische ontstekingen van de huid. Uit zich in acne op plekken waar zich grote zweetklieren bevinden zoals voornamelijk bij oksels en liezen.
  • Gerstekorrels/ milia; met keratine gevulde talgbultjes. Zijn vaak verhard en bevinden zich voornamelijk rondom ogen en wangen.
  • Dermatitis perioralis / clownseczeem; onsteking van de huid rondom mond en kin. Komt meer voor bij vrouwen en ontstaat vaak spontaan.
  • Keratosis pilaris; onschuldige huidaandoening die al op jonge leeftijd kan ontstaan. Kleine verharde bultjes op voornamelijk bovenarmen, benen, billen en soms wangen die ontstaan door een verstoorde uitrijping van hoorncellen bij de haarzakjes. Deze bultjes kunnen ontaarden in puistjes.
  • Rosacea; ontsteking van de gezichtshuid wat zich kenmerkt door veel roodheid en eventueel rode vaatjes en bultjes. Rosacea kan ook branderig aanvoelen en komt voornamelijk voor bij vrouw na hun 30e levensjaar.

Heeft u verder nog vragen over (een vorm van) acne of de behandeling hiervan, neem dan gerust contact met ons op!