Rosacea

Rosacea is een veel voorkomende chronische aandoening die zich uit in roodheid van de huid in het gezicht. Het kenmerkt zich door rode vaatjes, bultjes en/of ontstekingen. Rosacea kan ook branderig of pijnlijk aanvoelen en kan soms zelfs het gevoel geven van zand in de ogen. Het komt voornamelijk voor bij blanke vrouwen na hun 30e levensjaar. Rosacea kan opvlammen en weer afzwakken, en is daarom wat onvoorspelbaar van karakter.

Hoe ontstaat Rosacea?
De oorzaak van rosacea is onbekend, maar er zijn vele factoren bekend die rosacea kunnen uitlokken als je er gevoelig voor bent. Denk aan factoren die belastend zijn voor de huid zoals voeding en het gebruik van huidproducten met bijvoorbeeld parfum en alcohol. Daarnaast kan ook UV-straling, hoge temperaturen, alcohol, wind, vochtig klimaat etc. een uitlokkende factor zijn. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met rosacea een vermeerdering van de Demodex mijt op hun huid hebben. Afvalstoffen van deze mijt kunnen irritatie en ontstekingen veroorzaken in de talgklieren.

Gradaties
Rosacea zien we in verschillende gradaties. In eerste instantie begint het met een rode, wellicht wat gevoelige huid en zijn verwijde vaten zichtbaar op wangen en neus, wat couperose wordt genoemd. Vervolgens kunnen er wat ontstekingen zichtbaar worden en wordt de huid wat branderig. Ook kan de huidstructuur veranderen. In de meest erge, en wat zeldzamere gevallen ontstaat er rhinophyma, dit is een vervorming van de neus waarbij de huidstructuur en vorm wat veranderd.

Voeding
Soms lijkt er een relatie te ontstaan tussen voeding en rosacea. Dit is echter nooit wetenschappelijk bewezen. Bepaald voedsel, zoals pittig / gekruid voedsel, alcohol, gemarineerd vlees, sommige fruitsoorten (met name citrusvruchten) en in sommige gevallen zuivel, kunnen een trigger zijn voor rosacea om op te vlammen. Wij raden je aan om te onderzoeken of je op bepaalde voedingsmiddelen reageert, om deze vervolgens zoveel mogelijk proberen te laten staan.

Hoe kan je Rosacea behandelen?
Wij kunnen rosacea vaak vrij vlot herkennen, en kunnen op basis van hoe jouw huid eruitziet een behandelplan opstellen. Dit doen we aan de hand van onze behandeltrajecten en met behulp van onze huidscanner. Dit apparaat maakt een scan van jouw huid om zo te zien wat er zich allemaal in de huid afspeelt. Rosacea wordt ingedeeld naar de aanwezigheid van de symptomen. Dit zijn bloedvaatjes, roodheid, puistjes en irritatie. Rode bloedvaatjes zijn vaak goed te behandelen. Dit voorkomt vaak ook dat er nieuwe puistjes ontstaan. Verder is het belangrijk de huidverzorgingsroutine aan te passen zodat de barrièrefunctie weer optimaal wordt en irriterende stoffen geen kans hebben. Onze jarenlange ervaring in het behandelen van rosacea heeft tot een uniek behandeltraject geleid waarin we al deze aspecten van rosacea zullen behandelen. Door dit behandeltraject geheel te doorlopen zul je merken dat jouw huid weer ‘gezond’ wordt en blijft. De behandeling is symptomatisch omdat er nog geen oplossing is om het ontstaan te voorkomen of genezen.

Een belangrijke behandeling bij rosacea is de vaatlaser behandeling. Met onze vaatlasers kunnen wij bloedvaatjes en roodheid in verschillende vormen eenvoudig verwijderen. Onze vaatlaser is de beste en meest effectieve laser op de markt voor het behandelen van rosacea. Uit ervaring blijkt dat deze behandeling het ontstaan van ontstekingen onderdrukt en de huid over het algemeen een stuk rustiger wordt doordat ook de Demodexmijt aangepakt wordt.

Het thuis gebruiken van juiste producten is, naast het weg laseren van bloedvaatjes, de meest belangrijke behandeling. Ervaring leert dat mensen niet weten waar het probleem ligt bij rosacea en verkeerde producten gebruiken. Bij rosacea zijn de producten met name gericht het remmen van de talgproductie. Omdat de huid erg gevoelig is, is het belangrijk dit met de juiste ingrediënten te doen. ZO Skin Health heeft een speciaal protocol ontwikkeld voor de gevoelige rosacea huid.

De gevoelige rosacea huid reageert vaak heftig op UV-straling door op te vlammen bij blootstelling aan de zon. Daarnaast wordt de huid ook kwetsbaarder voor de zon door eventuele behandelingen die uitgevoerd worden. Heel belangrijk is het gebruik van een zonbescherming met minimaal SPF 30 in zowel de zomer als de winter maanden. Daarbij mag de zonbescherming geen verkeerde ingrediënten bevatten die de rosacea triggeren. Door transpireren, vegen en wrijven en de zuurtegraad van de huid, is de bescherming na 2 uur zo ver afgenomen dat bijsmeren noodzakelijk is. Wij adviseren de ZO Skin Health zonbeschermers om hun uitstekende beschermingsmechanisme en omdat het geen irriterende ingrediënten bevatten. Het is lastig in de winkel een zonbescherming te vinden die geen alcohol, parfum of andere irriterende stoffen bevat. Alcohol en parfums kunnen jouw huid ook irriteren, helemaal in combinatie met behandelingen in de praktijk. In poedervorm hebben wij de minerale Colorescience Sunforgettable met SPF 30; zo blijft u make-up uitstekend zitten en hoef je enkel bij te poederen.

Naast de vaatlaser zullen er een aantal peelings ingezet worden om de huid te kalmeren en te verbeteren. Deze worden geheel aangepast op de gevoelige rosacea huid en zullen daarnaast antibacterieel en reinigend werken om het aantal Demodex mijten op de huid te minimaliseren en eventueel overtollig talg te verwijderen. De peeling zorgt er bovendien voor dat de ingrediënten in het protocol van producten voor thuis beter worden opgenomen.

Rosacea kan vele triggers hebben die de klachten kunnen verergeren. Een belangrijke trigger hierbij is het nuttigen van bepaalde voedingsmiddelen. Deze trigger is heel verschillend per persoon. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan histamine worden vaak als trigger gezien. Om erachter te komen wat triggers zijn bij jou, kan een voedingsdagboek een goede uitkomst zijn.

Make-up uit de winkel zorgt er vaak voor dat de poriën verstoppen of werkt irriterend op de gevoelige huid. Dit werkt de behandeling tegen. Medische camouflage is uitermate geschikt voor de meest gevoelige huiden en zorgt ervoor dat de huid niet verstopt en helpt de huid herstellen na de behandeling. Daarnaast beschermt het de huid ook tegen de zon door toevoeging van SPF en biedt het een mooie dekking van verschillende gradaties om roodheid of vlekjes te camoufleren, of om alleen een frissere huid teint te verkrijgen. Tevens kan de camouflage waterbestendig en veegvast worden gemaakt. Wij adviseren Lycogel en Coloresciense.