Huidoneffenheden verwijderen

Heeft u huidoneffenheden die u graag verwijderd wil hebben? Bijvoorbeeld fibromen of ouderdomswratten? Dit zijn onschuldige aangroeisels van de huid die wij goed kunnen behandelen door middel van coagulatie, plasma of curretage. Deze goedaardige huidoneffenheden komen voornamelijk voor bij volwassenen in de hals, de oksels, op de romp of rondom de ogen en veroorzaken geen pijn of jeuk. De meeste mensen vinden ze echter cosmetisch storend.  Na de behandeling blijft er een zeer oppervlakkig korstje over dat over het algemeen snel en zonder litteken geneest.

Welke huidonregelmatigheden kunnen worden behandeld?

Milia (gerstekorrels)

Milia zijn hele kleine, onschuldige witte ronde bultjes in het gelaat, vaak rondom de ogen. De oorzaak is niet duidelijk. Mogelijk is er een verstopping van talgklier uitvoergangetjes in de opperhuid zonder ontstekingsreactie, zoals bij acne. Milia worden verwijderd door elektrocoagulatie óf door ze heel licht in te prikken met een steriele naald en de inhoud te verwijderen. De huid geneest snel en zonder littekens.

Dermatosis papulosa nigra

Dit zijn kleine donkerbruin tot zwart gekleurde verheven plekjes, die vooral voorkomen bij mensen met een gepigmenteerde huid. De voorkeursplaatsen voor de vlekjes zijn het gelaat en de hals. De bultjes geven geen pijn of jeuk en kunnen worden weggebrand met coagulatie. Na deze behandeling blijft dan een zeer oppervlakkig korstje over dat over het algemeen snel en zonder litteken geneest.

Talgklierhyperplasie

Talgklierhyperplasie betekent letterlijk een zichtbare vergroting van de talgkliertjes in de huid. Deze volkomen onschuldige huidaandoening komt nogal eens voor bij de ouderwordende huid, waarbij zonblootstelling ongetwijfeld een belangrijke rol speelt. Daarom zien we de huidafwijking voornamelijk in het gezicht. We zien meerdere kleine, gele, ietwat gelobde bultjes. De bultjes geven geen pijn of jeuk en kunnen worden weggebrand met coagulatie. Na deze behandeling blijft dan een zeer oppervlakkig korstje over dat over het algemeen snel en zonder litteken geneest.

Syringomen

Syringomen zijn kleine, goedaardige bultjes die uitgaan van de zweetkliertjes. Verreweg de meeste syringomen worden aangetroffen op de onderoogleden. Deze kunnen we tevens goed behandelen door middel van coagulatie.

Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft!