Huidoneffenheden verwijderen

Huidoneffenheden verwijderen is zeer geschikt bij huidonregelmatigheden als fibromen (steelwratjes) en ouderdomswratten (verruca seborrhoica) zijn onschuldige ‘aangroeisels’ van de huid. Ze komen voornamelijk voor bij volwassenen in de hals, de oksels, op de romp of rondom de ogen en veroorzaken geen pijn of jeuk. Indien ze cosmetische bezwaren geven worden huidoneffenheden verwijderd met een schaartje of kan het steeltje door middel van coagulatie worden doorgebrand. De ouderdomswrat wordt verwijderd met curretage door een scherpe lepel of kan worden verbrand met coagulatie. Na de behandeling blijft er een zeer oppervlakkig korstje over dat over het algemeen snel en zonder litteken geneest. De huid wordt indien gewenst, lokaal verdoofd door middel van een crème die minstens één uur voor de behandeling dik aangebracht moet worden.

Welke huidonregelmatigheden kunnen worden behandeld?

Couperose

Een enkel rood vaatje kan behandeld worden met coagulatie. Indien er meerdere vaatjes aanwezig zijn, geeft een vaatlaserbehandeling de voorkeur. Ook kan een spider naevus (spinnekopje) behandeld worden met coagulatie.

Milia (gerstekorrels)

Milia zijn hele kleine, onschuldige witte ronde bultjes in het gelaat, vaak rondom de ogen. De oorzaak is niet duidelijk. Mogelijk is er een verstopping van talgklier uitvoergangetjes in de opperhuid zonder ontstekingsreactie, zoals bij acne. Milia worden verwijderd door elektrocoagulatie óf door ze heel licht in te prikken met een steriele naald en de inhoud te verwijderen. De huid geneest snel en zonder littekens.

Dermatosis papulosa nigra

Dit zijn kleine donkerbruin tot zwart gekleurde verheven plekjes, die vooral voorkomen bij mensen met een gepigmenteerde huid. De voorkeursplaatsen voor de vlekjes zijn het gelaat en de hals. De bultjes geven geen pijn of jeuk en kunnen worden weggebrand met coagulatie. Na deze behandeling blijft dan een zeer oppervlakkig korstje over dat over het algemeen snel en zonder litteken geneest.

Talgklierhyperplasie

Talgklierhyperplasie betekent letterlijk een zichtbare vergroting van de talgkliertjes in de huid. Deze volkomen onschuldige huidaandoening komt nogal eens voor bij de ouderwordende huid, waarbij zonblootstelling ongetwijfeld een belangrijke rol speelt. Daarom zien we de huidafwijking voornamelijk in het gezicht. We zien meerdere kleine, gele, ietwat gelobde bultjes. De bultjes geven geen pijn of jeuk en kunnen worden weggebrand met coagulatie. Na deze behandeling blijft dan een zeer oppervlakkig korstje over dat over het algemeen snel en zonder litteken geneest.

Syringomen

Syringomen zijn kleine, goedaardige bultjes die uitgaan van de zweetkliertjes. Verreweg de meeste syringomen worden aangetroffen op de onderoogleden. Deze kunnen we tevens goed behandelen door middel van coagulatie.

Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft!